Velo treniņi telpās ir lieta, ko daudziem grūti izturēt. Man pašam riteņbraukšanas prieks neizpaužas treniņos vien. Tā ir arī būšana dabā, jaunu ceļu un maršrutu atklāšana, mainīgas ainavas vērošana, arī ātruma baudīšana. Mīšanās uz velotrenažiera ziemā ir garlaicības kalngals, ko pat laba filma ne vienmēr spēj glābt. Labāk tad braucu ārā– lai arī mazos mīnusos un pa sniegu, nekā lēni mirstu telpās.

Dzīvojot mūsu klimatā, kur ziemas ir aukstas, dienas ir īsas un ziemas braukšanas apstākļi bīstami, ne vienmēr var braukt ārā. Līdz ar to braukšana uz velotrenažiera, iespējams, ir vienīgā iespēja sagatavoties sezonas sākumam. Izvēloties pareizo pieeju, tas nav nemaz tik neciešami grūti.

Labākā telpu treniņu stratēģija ir uztvert velotrenažieri tieši tāpat kā uztveru jebkuru rīku svaru zālē. Tu uzkāp, padari darbu (veic uzdevumus) un kāp nost. Neuztver laiku uz trenažiera kā „braucienu”. Koncentrējies uz kvalitāti, izdari nepieciešamās lietas intervālos, nesēdi stundām garajos treniņos liekot „bāzi”. Bāzi paspēsi.

Piemērs. Iespējams, esi paredzējis trīs stundas garu treniņu, ar četriem 30 minūšu parastas braukšanas intervāliem un četriem 15 minūšu grūtajiem „sliekšņa” intervāliem. Aizmirsti par 3 stundām, un koncentrējies uz grūtajiem intervāliem. Uzkāp, iesildies, veic vienu intervālu, atvelc elpu un pārej pie nākamā intervāla. Arī tas būs augstas kvalitātes treniņš. Garos 3-4 stundu braucienus varēs paspēt agrā pavasarī. Savukārt, ja tos vajag par katru cenu jau ziemā, tad visticamāk tev ir cita motivācija, citas vajadzības, jo tu trenējies augstā līmenī 150km un garākām sacensībām jau agrā pavasarī.

Treniņu telpās var padarīt daudz paciešamāku atļaujot sev intervālu starplaikos nokāpt no velosipēda uz pāris minūtēm. Vai tad arī vasarā vienmēr braucam visu laiku no vietas? Nē, tāpat sanāk apstāties. Nokāp, padzeries ūdeni, izstaipies– tieši tāpat kā darītu starp piegājieniem svaru zālē. Kad esi gatavs, kāp atpakaļ un veic nākamo intervālu. Šī pieeja ir līdzīga treniņiem trekā, kur ne tik svarīgs ir braukšanas laiks, kā plānoto uzdevumu izpilde.

Var darāmo miksēt. Daži sportisti iesildoties un atsildoties priekšroku dod rullim (skat. attēlu sākumā), bet intervālu uzdevumus veic uz stacionārā trenažiera jeb trijstūra, (skat. labajā pusē). Var apvienot iekštelpu un āra uzdevumus. kamēr vēl gaišs, pirmā treniņa daļa ārā, atgriežoties uzreiz kāpjam uz trenažiera pabeidzam treniņu braucot siltumā, pie televizora. Cits variants-  atrast kolēģus, un savus treniņu uzdevumus kolektīvi, katrs ar savu trenažieri, visi vienā telpā.  Kopā jautrāk. Un, ja nav iespējams visu treniņu veikt vienā piegājienā, to var to sadalīt rīta un vakara daļās.

Ne mazāk svarīgi ir izvēlēties īsto darbarīku. Rullis vai trijstūris? Ja trijstūris, tad vēja, šķidruma vai ar magnētiskā pretestību? Katram ir savas labās īpašības. 

Rullis ir noderīgs, lai attīstītu līdzenu, perfektu pedalēšanu un līdzsvaru uz velosipēda. Diemžēl klasiskajam rullim ir ļoti maza pretestība un ierobežota veicamo uzdevumu maksimālā intensitāte. Sezonas sākumā, kad primārais ir veikt relatīvi mierīgus treniņus un uzlabot pedalēšanas tehniku, uz ruļļa var veikt visus nepieciešamos uzdevumu bez jebkādām grūtībām.

Braucot uz ruļļa ir 100% laika ir lietderīgs laiks. Nevar atļauties slinkot, jo pārstājot mīties vienkārši apgāzīsies. Katrā treniņa minūtē ir perfekta pedalēšanas tehnika. Esmu dzirdējis teicienu, ka 60 minūtes uz ruļļa ir līdzvērtīgas 90 minūtēm uz šosejas. Tā kā rullis prasa pastāvīgu koncentrēšanos, iespējams tas ir mazāk garlaicīgs nekā stacionārais trijstūris.

Iesaku pamēģiniet uz ruļļa kadences intervālus- ik pēc 5 minūtēm 1 minūti garš intervāls ar kadenci 110-120rpm, vai arī ik pēc 5 minūtēm 30 sekunžu  maksimālas kadences intervāls. Vasarā nebūs ne mazāko grūtību nobraukt ceļa balto nomales līniju.

Tas, ka nobraucot no ruļļa tu ieskriesi televizorā vai izšausies cauri sienai ir tikai mīts. Tiešām.

Trijstūris piedāvā lielāku stabilitāti un kontroli, apgāzties ir gandrīz neiespējami, bet tas nesniedz dabisko ceļa izjūtu, ko var just uz ruļļa. Toties var veikt precīzus jebkuras slodzes intervālus, trenēt ātruma izturību un spēku. Dažiem trenažieriem ir elektronisks displejs vai pat iespēja trenēties online virtuālajā realitātē.

Lai arī daži pazīstami puiši spēj bez problēmām pavadīt 3 stundas uz velotrenažiera, lielākajai daļai no mums braukšana telpās ir kā zobu sāpes. Ceru, ka šie ieteikumi tās vismaz daļēji novērsīs un padarīs telpu treniņus labākus, un palīdzēs sagatavoties vasaras sezonai un būt stipriem jau pavasarī.

Es braucu ar velo, nodarbojos ar velo orientēšanos Latvijas izlases līmenī. Vēl lasu lekcijas RTU un rakstu treniņu plānus. 

Plašāk par mani

Tu esi nokļuvis īstajā vietā! Treniņu plāns ļaus Tev izmantot laiku efektīvi, kļūt ātrākam un apsteigt svarīgākos konkurentus. Kad sāksim?  

Rakstiet: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.