Nav neviena riteņbraucēja, kam laika treniņiem būtu tik daudz, cik viņš pats vēlētos. Lielai daļai pietrūkst pat laika esošās formas uzturēšanai, kur nu vēl progresam.

Foršā ziņa ir tā, ka diezgan labu fizisko formu var sasniegt pat ar piecām līdz sešām stundām nedēļā, ja vien ir pareizā motivācija un pieeja treniņiem, kā arī strukturēta treniņu intensitāte.

Protams, nemuļķosim sevi – lai sasniegtu izcilus rezultātus, 5-6 stundas ir maz. Daļa spēj trenēties vairāk, taču daļa nevar atrast pat šīs dažas stundas. Katrā ziņā arī 5-6 stundu apjomā laba veselība garantēta, turklāt neatpaliksiet no lielākās daļas tautas braucēju – SEB valodā runājot, tas ir pietiekams strukturētu treniņu apjoms braukšanai 2.-3. starta koridora līmenī. Tajā pašā laikā ir jāsaprot, ka garākām distancēm (2 stundas un vairāk) šāds treniņu apjoms ir nepietiekams.

Pirmais solis treniņu plānošanā – pašam novērtēt, cik daudz laika ir pieejams. To darot, nedrīkst aizmirst, ka laiks pats no sevis nerodas; neplānojot un gaidot brīvo brīdi treniņam, izrādīsies, ka šādu brīvo brīžu nemaz nav. Iespējams, ka jūs nemaz nezināt, cik daudz brīva laika var atrast, pamainot vien dažas lietas dienas kārtībā.

Prioritātes. Katrai nedēļai jāsagatavo izdarāmo darbu saraksts. Diena jāplāno, vispirms paredzot laiku teniņiem un tikai tad pievienojot citus notikumus. Sastādot grafiku, bieži vien kļūst redzams, ka pēc darba, ģimenes un citu pienākumu veikšanas pāri paliek daudz vairāk laika, nekā licies līdz šim. Atvēliet treniņiem galveno prioritāti un nejūtieties par to vainīgs, jo fiziskās aktivitātes domātas jūsu pašu veselībai un būšanai labā formā. Nav šaubu, ka ģimene un darbs ir ļoti svarīgi, taču, uzturot labu veselību un fizisko formu, arī atdeve darbam un ģimenei būs daudz lielāka.

Vienojieties par „savu laiku” ar ģimeni. Loģiski, var rasties sajūta, ka treniņi velk uz vienu pusi, savukārt ģimene uz otru, un jūs pa vidu. Nereti pat rodas vainas sajūta, zogoties uz treniņiem un taisnojoties par savu laiku. Galu galā, tās ir tikai dažas stundas, apmēram 3% no visas nedēļas. Kādi vēl citi 3% varētu dot tik daudz labuma ne tikai pašam, bet arī pārējiem ģimenes locekļiem? Tātad nepieciešams izrunāt savus mērķus un plānus ar ģimeni. Kāpēc gan lai liktos, ka jebkuras citas aktivitātes, piemēram, svaru zāle vai aerobika ir jēdzīgāks laika pavadīšanas veids, nekā nēsāšanās apkārt ar velo? Būtībā taču nav nozīmes, kā tiek sportots, ja vien tas palīdz uzlabot veselību, un vēl patīk! Jūs taču arī savai otrajai pusītei neaizrādat par iešanu uz solāriju vai vingrošanu, vai ne?


Nejauciet laika trūkumu ar motivācijas trūkumu! Ja kaut ko negribas darīt, ir ļoti viegli atrast iemeslus to atlikt uz vēlāku, un atlikt tik ilgi, līdz vispār nav laika treniņam. Man pašam tā ir gadījies pārāk daudzas reizes – atnāku mājās no darba, esmu noguris un īsti negribu braukt, ieslēdzu datoru (tikai uz 10 minūtēm!), palasu e-pastu, sporta ziņas un pēkšņi secinu, ka vakars jau beidzies un treniņam vairs patiešām nav laika. Tātad man nemaz nebija laika treniņam, vai ne? Ne gluži, patiesībā es speciāli visu novilcināju!

Mēģiniet braukt uz darbu ar velo. Lielisks veids, kā atrast dažas liekas stundas nedēļā. Arī šeit ļoti viegli izdomāt dažādus attaisnojumus, piemēram, tas ir pārāk tālu, nevaru aizvest portfeli, darbā nav dušas, nav sakarīgu ceļu, nav drēbju, kurās pārģērbties. Ja tas ir pārāk tālu, riteni var ielikt auto bagāžniekā, nobraukt daļu ceļa un doties tālāk uz darbu ar velo. Šādi var arī izvairīties no nepatīkamajiem ceļiem un izvēlēties citu, labāku maršrutu braukšanai uz darbu ar velo. Variantus, kā dabūt maiņas drēbes uz darbu, vienmēr var izdomāt, piemēram, aizvest ar auto dienu iepriekš un iekārt skapī. Ja darbā nav dušas, var ieiet dušā mājās, bet darbā vienkārši ar mitru sūkli un dvieli noslaucīties. Nopietni – sviedri būs tīri, bez nepatīkamā aromāta, un var iztikt bez pilnās dušas.

Un vispār... ar riteni uz darbu nav jābrauc katru dienu. Pat ja ceļā pavadītais laiks ir tikai pusstunda, braucot divas vai trīs dienas nedēļā sakrāsies papildus 2 līdz 3 stundas treniņu.

Sameklējiet treneri. Ja jums ir problēma atrast laiku jebkādu iemeslu dēļ vai ir zema motivācija, ir vērts atrast sev treneri. Treneris ne tikai sastādīs efektīvu plānu, pielāgotu jums pieejamajām stundām, tikpat svarīgi vai vēl svarīgāk – treneris prasīs atbildību arī no jūsu pašu puses. Jums vajadzēs ziņot trenerim par visiem saviem treniņiem un arī treniņu nenotikšanu, šis fakts vien palīdzēs jums turēties pie saviem mērķiem. No sevis varu piebilst, ka esmu novērojis – manis trenējamie sportisti izlaiž ne vairāk par 1-2 treniņiem mēnesī vai divos, visi ir ļoti apzinīgi.

Es braucu ar velo, nodarbojos ar velo orientēšanos Latvijas izlases līmenī. Vēl lasu lekcijas RTU un rakstu treniņu plānus. 

Plašāk par mani

Tu esi nokļuvis īstajā vietā! Treniņu plāns ļaus Tev izmantot laiku efektīvi, kļūt ātrākam un apsteigt svarīgākos konkurentus. Kad sāksim?  

Rakstiet: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.